Interview s Colette Delerue
Od Pascala Henryho
Legenda George Delerue je ještě dnes stále spojena s kinematografii „ Nové vlny“. To ho vedlo ke spolupráci s mnoha režiséry této epochy. Obzvláště Jean-Luc Godard, jeho hudba pro Pohrdání (Le Mepris) vychází dnes poprvé v plné verzi, doprovázená dalšími velkými melodiemi 60.let.K této příležitosti, ale také díky vydání partitury Calmosu a znovu vydání „London Sessions“, jsme požádali jeho poslední ženu, aby nám povídala o životě a díle Georgese Delerueho.
Q: Jaké máte
pocity, když se ponoříte do Georgesovy hudby na
disku, který je věnovaný jeho hudbě 60. let?
C.D.: Co se týče těch let, cítím
vždy mnoho emocí, když se ponořím do Georgesovy hudby. Buď jsem to sama zažila,
nebo mi Georges vyprávěl okolnosti vzniku skladeb, zvláště o té hudbě složené
na začátku jeho kariéry, která se shoduje s příchodem nové vlny -
epochy, kdy jsem ještě nebyla v jeho životě. V každém případě
je to stále živé téma a tímto bych chtěla velmi poděkovat Stépfanovi
Lerouge, který dělal koncepci pro toto CD, Bertrand Liechi z Editions
Sido Music a Universal, za jejich zájem o Georgesovu hudbu a za jejich snahu,
která umožnila renesanci a znovu objevení jeho hudby.
Q: Co vám vyprávěl
o jeho spolupráci s Jean-Luc Godardem na Le Mepris?
C.D.: V roce 1958 napsal
Georges hudbu pro krátkometrážní film Jean-Luc Godarda o termitech. Byl šťastný,
že to co udělal mělo nový ohlas, který přišel brzy na to. Před projekcí
Pohrdání, kterou oba shlédli společně, neřekl Jean-Luc Godard Georgesovi
nic. Na konci filmu mu Georges řekl o situování hudebního klimatu toto:
„Slyším pro ten film hudbu širou, volnou, se strunami, velmi romantickou
ale v Brahmsově duchu‘.“ Na
to mu J. L. G. odpověděl „To je
přesně, co chci“
Zprvu ale Georges a J. L. G. počítali relativně s menším rozsahem hudby. Proto
bylo pro Georgese velké překvapení objevit film hotový, s opakováním témat.
Třikrát více hudby než se předpokládalo. Krásná myšlenka režiséra,
použít takovým způsobem tuto tolik inspirující
hudbu, která bez pochyby přispěla k ještě větší hloubce
okouzlení.
Q: Georgesovo dílo pro Francoise Truffauta je kolosální. Jaká byla
jejich spolupráce?
C.D.: Mezi Georgesem a
Francoisem existovalo pevné pouto. Jedna nádherná fotka od Jacqua Prayera je
tomu důkazem. Francois Truffaut, který nikdy netelefonoval, napsal Georgesovi
pár slov, jimiž jej žádal o spolupráci.
Ale měl ve zvyku psát mu, i v případě když ho o spolupráci nežádal,
a to aby mu vysvětlil důvody jeho rozhodnutí. Nejdůležitější diskuse se
odehrávaly ve střižně, v momentě, kdy se určují místa výskytu
hudby a to je vždy, podle Francoise Truffauta,
šťastná chvíle. Jedenáct filmů, které spolu udělali, dokazuje jejich
provázanost jednoho ke druhému.
Q: Jak by jste definovala jeho styl psaní?
C.D.: Georges byl lyrický
skladatel. Měl evidentně smysl pro rytmus, ale vyjadřoval se
hlouběji v lyrice. Struny hrály velmi důležitou úlohu v jeho
hudbě. Měl také smysl pro dramatičnost, který je velmi nutný ve filmové
hudbě, kde jsou skladatel a hudba ve službách záměru, prostředí filmu.
„Je třeba být chameleón,“ říkával. Domníval se, že se skladatel
filmové hudby nemůže vyjadřovat zcela svobodně jako autor soukromé hudby,
která žije jen mimo film.
Q: Jistě Georges
složil kromě filmové hudby i díla koncertní...
C.D.: Ano. Složil mnoho klasických
děl, které se hrály, ale které nejsou moc známé. Můžeme z nich zmínit Koncert
pro violu a Orchestr (Concerto Pour Violon Et Orchestre), Koncert pro čtyři
kytary a Orchestr (Concerto Pour Quatre Guitares Et Orchestre), Un
Mouvement Concernant pour Orchestre, Dvě
kvarteta na strunách (deux quatuors á cordes), dvě opery z nichž
na Sněžném rytíři (Le
Chevalier de Neige) spolupracoval s Borisem Vianem.
Q: Jak si vysvětlujete,
že se v jeho hudbě perfektně prolíná stránka lidová se stránkou
symfonickou?
C.D.: To je záhada Georgese
Deleruea a hlavně záhada všech umělců. Georges se narodil v Roubaix,
ve velmi skromné rodině. Je možné, že jeho dávné kořeny částečně
ovlivňují jeho smysl pro melodii. Symfonická stránka se mohla vyjádřit
postupně, ve sledu jeho hudebních studií na Conservatoire de Roubaix a potom
na Conservatoire de Paris. Georges měl rozsáhlou paletu hudebních inspirací.
Q: Jak dnes vidíte
to, že Martin Scoresse znovu použil hudbu z Pohrdání v Casinu?
C.D.: To, že Martin Scorese
pomyslel na Geogese Delerueho ztvrzuje trvalost jeho hudby, určitou nekonečnou
klasiku.
Q: Jak si u
Georgese vysvětlujete, že dobová hudba jako v případě Cartouche splývá
se současnou hudbou jako je L´Insoumis?
C.D.: Kromě vlastní inspirace každého
skladatele, je třeba vzpomenout na aspekt „chameleóna“ u skladatele filmové
hudby. Skladatel musí být schopný se přizpůsobit zvláštní atmosféře každého
filmu, nasáknout se psychologií filmu a sledovat myšlenky režiséra. Georges
měl pohotového ducha a pokoru, které mu dovolovaly vstoupit do zvláštní
domény každého filmu. Cartouche je dobrodružný film, který nemá
nic společného s dramatem L´Insoumis. A ten poslední film zas
nemůže být ničím přiblížen krásnému filmu od Yannicka Bellona o samotě
a lidských vztazích Quelque part, Quelqu‘un, pro který Georges
napsal nádhernou a současnou partituru.
Q: V jakou denní
dobu Georges nejraději psal svou hudbu?
C.D.: Většinou začínal
pracovat ke konci rána, dopřál si jednu nebo dvě pauzy během dne a pak
pokračoval až do osmi hodin. Neměl rád, když se k práci musel vracet
ještě po večeři. Přesto ho okolnosti čas od času donutily.
Q: Jak se koukáte
na jazzový aspekt v jeho hudbě k filmu Calmos?
C.D.: „Jazzový“ styl byl požadavek
režiséra Bertranda Bliera. Georges měl jazz moc rád a tato spolupráce jej přivedla
na jedno krásné setkání se sólovým bassovým
zpěvákem Slam Stewardem, který improvizoval na Georgesova témata.
Slam Steward nebyl obeznámen s nátlaky, jaké jsou kladeny na hudbu ve
filmu, a Georges mu ale chtěl nechat svobodu vyjadřování. Byl to významný
okamžik mezi Bertrandem Blierem, Slamem Stewartem a Georgesem.
Q: V roce 1981 žil a pracoval ve Spojených Státech
. Co se tam pro něj změnilo. Bojoval , aby si zachoval svojí francouzskou
hudební identitu nebo byl nucen přijmout formy amerických skladatelů?
C.D.: Ani jedno, ani druhé. Zůstal
Georgesem Delerue. Nemusel bojovat, protože byl respektován právě pro svou
francouzskou hudební identitu a vůbec
neměl chuť vkrást se do americké formy, která beztak nebyla pro něho. Zvláště
odmítl všechny orchestrátory, protože považoval instrumentaci jako část
vlastní kompozice. Díky tomu také lze rozpoznat Georgesovu hudbu. Co se pro něj
změnilo, byla úleva od starostí s rozpočtem . Byl člověk extrémně úzkostný,
vždy se trápil, aby podal za co nejméně peněz hudební maximum. To velmi často
způsobovalo, že obdržel nanejvýš například tři violy. Rozpočet amerických
hudebníků byl více důležitý, už mu nedělal starosti. Oceňoval také způsob
práce Američanů, jejich preciznost. V Los Angeles byl velmi šťastný.
Q: Jak morálně prožíval, že některá jeho hudba,
obzvláště La Foire des Tenebres, byla odmítnuta (což bylo ve Francii
poměrně vzácné)?
C.D.: Pro skladatele je
extrémně těžké vidět odmítnuté dílo. Je to vlastně incident, který se
přihodí velmi často v Los Angeles a přesto nikdy ve Francii. Producenti
ve Spojených státech užívají více svobody. Zamítnou klidně dílo, protože
to skladateli nezpůsobuje žádnou finanční škodu. Morálně je to jiná věc.
Ale Georges byl pozitivní člověk, který se nezatěžoval neúspěchem (osud
jakého umělce ostatně nepotkal, že?) V takových případech ihned na
budoucnost, na příští film.
Q: Georges pracoval enormně. Objednávky, které přijímal
nepřevyšovaly někdy jeho inspiraci?
C.D.: Georges se těšil z překvapivé
výkonnosti. Hudba byla neodlučitelnou součástí jeho života. Pracoval za čtyři
každý den v roce a hluboká koncentrace mu dovolovala pracovat rychle. Přesto
však byl z různých důvodů nucen některé filmy odmítat.
Q: Co se vám vybaví, když si vzpomenete na London Sessions?
C.D.:
Na London Sessions mám veselé vzpomínky, protože Georges byl velmi šťastný,
že mohl dělat tyto nahrávky. Intenzivně na tom pracoval, byl uvolněný.
Netrpěl úzkostí z nahrávek, vždy přítomnou u každého filmu, když režisér
a producent poslouchali hudbu ve studiu. “Je to, co si přejí? Bude se jim to
líbit? Jdu správným směrem?“ Ta konfrontace je hrozná. Je to vždy zápas,
skladatelův talent je pokaždé ve hře. Za dnů London Sessions to bylo jen
potěšení z hudby.
Q: Co si myslíte o
tom, že se mladá generace zajímá o jeho dílo?
C.D.: Nemohu jinak něž se
radovat, neboť to dokazuje, že jeho hudba je nadčasová. Že stále žije, je
nejhezčí poklona, která splácí jeho talent.
Zpět na hlavní stránku Georgese Deleruea
© 2003, Petr Kocanda